| A collection of rare books has been lost. [単純主語collectionは単数扱い] |
| 珍しい本のコレクションが失われた |
注 主格の人称は次のような語句を加えても変わらない。(with, like, together with, as well as, including, no less than)
| Elizabeth, together with her friends, is coming. [単純主語Elizabethは単数扱い] |
| エリザベスとその友達が来ます |
| The boy, as well as his father, has arrived. [単純主語boyは単数扱い] |
| 子供とその父親も到着した |
(2-10-1-1)EXERCISE
Choose the word or phrase that best completes the sentence.
The officers of the company
___ today at 1:00.
(A) is meeting
(B) meets
(C) has met
(D) are meeting
(2-10-1-1)EXERCISE
Choose the word or phrase that best completes the sentence.
The police
___ when the alarm goes off.
(A) arrive quickly
(B) is arriving
(C) arrives quickly
(D) has arrived
| A book and a pencil are all I need. [主語は本と鉛筆より複数扱い] |
| 欲しいのは本と鉛筆だけです |
| are chemistry and history required? [主語は化学と歴史より複数扱い] |
| 化学と歴史は必修ですか |
例外 2つの主語が同一の人や物を表している場合はANDで結んでも単数扱い。
| My friend and benefactor is here. [友達と後援者は同じ人] |
| 私の友達で後援者でもある人はここにいます。 |
EachとEveryは例えANDで結ばれても単数扱い。
| Each man and each woman is responsible. |
| おのおのの男も女も責任があります。 |
| Every boy and girl is invided. |
| どの少年も少女も皆招待されています。 |
| Tom or John is to go. |
| TomまたはJohnは出かけるところです。 |
単数扱いと複数扱いの主語をeither or, neither nor, not only but alsoで結んだ場合は動詞に近いほうにあわせる
| Neither Fred nor his it brothers are here. [brothersが動詞areに一番近い] |
| フレッドも彼の兄弟もここに来ていない |
| Neither his brother nor Fred is here. [Fredが動詞に一番近い] |
| 彼の兄弟もフレッドもここに来ていない |
| Everyone is welcome. |
| 皆を歓迎します |
| Either of us is ready. |
| 私たちのどちらも準備ができていない |
| All are to bring cameras. |
| みな(一人ずつ)カメラを持ってくるように |
| All is lost. |
| みな失った |
| The committee is meeting now. |
| 委員会は今開かれている |
| The football team is intent on victory. |
| そのフットボールチームは勝利に全力を尽くそうとしている |
集合名詞は構成しているメンバーについて考えるときは複数扱い
| The committee are unable to agree. |
| 委員会の委員は同意できない |
| The football team are putting on sweaters. |
| フットボールチームの選手はセーターを着ている |
| The police arrive quickly when the alarm goes off. |
| The news is encouraging. |
| そのニュースは勇気づけてくれる |
| Mathematics is difficult for him. |
| 数学は彼にとって難しい |
同じようなものに、measles, mumps, billiards, economics, athletics, whereabouts,などがある。
例外 はさみにように2つの刃で1つのものをなしている場合、必ず複数形で表し複数扱いである。(trousers, scissors, tweezers, pliers, など)
| His trousers are torn. |
| 彼のズボンは破けている |
| Her scissors are lost. |
| 彼女のはさみがなくなった |
| There are six children in the room. |
において,childrenが主語で動詞areは主語と一致している。
| There is one child in the room. |
において,childが主語なので動詞はisとなる。
注 Thereは副詞として場所を表すのに使われることもある。
| There he sat. |
助辞としてのitは常に単数形の動詞があとに続く。
| It is Aunt Allen and the twins. |
| It was the boys who telephoned. |
| The ambassadors is a novel. |
一つのユニットとして数えるときは単数扱い。
| Ten dollars is the price. |
| Five miles is too far to walk. |
一つのユニットでない場合は複数扱いにもなる。
| The dollars are neatly piled. |
| The miles seem endless. |
注 主語が算数の計算の場合は,単数扱いでも複数扱いでもよい。
| Two and two are [or is] four. |
| Two and two make [or makes] four. |
| He is the only man who smokes. [whoの先行詞はman] |
| He is one of many men who smoke. [whoの先行詞はmen]. |
| We who are your friends congraturate you. [whoの先行詞は we] |
| It is I who am responsible. [whoの先行詞はI] |